Ica con taxi

17 april 2013 - Pisco, Peru

na een goede deal met onze taxichauffuer Wiliam reed hij ons rond. hier en daar een toeter en we waren we baas op de weg.

een taxiritje alleen is al wat, het straatbeeld is zo totaal anders dan Nederland en ook anders dan ik had verwacht. de (meeste) wegen hier zijn wel geasfalteerd en het soort auto dat er rijdt zijn een soort driewielers, maar dan de autoversie, waar ze de grote weg (het is er 1, langs de kust) niet opmogen. in allerlei kleuren, soms versierd, het ziet er wel een beetje oldscool uit. net als veel taxi´s die er rijden: geel, klein, lijkt op een..

helaas heb ik alleen nog maar (ok die paar ritjes) in ´normale´ auto´s gezeten met een taxibordje erop.

het verkeer an sich zou ik een heel verhaal over kunnen schrijven maar laat ik het er voor nu op houden dat het een behoorlijke chaos is.

William wist veel te vertellen over het dorp, Pisco.

we reden langs een deel wat in 1998 totaal verwoest was en waar in 2007 een aardbeving is geweest. 80% was er niet meer en we zagen overblijfsels van hoe het wel was naast wat ze ervan gemaakt hebben..knap hoe ze leven, ze moeten wel..

in Cachiche, een paar km van Ica, stopten we bij een parkje (was ons verteld, er stonden inderdaad een paar bomen) waar een jongen ons een verhaal vertelde van een heks die er 26 jaar geleden leefde. een hele mooie vrouw. op een dag kwam er een jongen van 14 die van zijn stotterprobleem af wou. de vrouw heeft hem ervan afgeholpen en later werd deze knaap politici. als eerbetoon heeft hij een beeld van haar laten maken, het beeld staat centraal in het parkje.

door deze magie ;-) staat er een Huarango wensboom. ik heb daar, in een innige omhelzing met de bewuste boom, 3 wensen gedaan over gezondheid, liefde en geld.

er bestond ook een dikke lelijke heks, ze had een vette ass, haar billen werden steeds dikker. als je op vrijdag en zondag parfum op haar kont sprayt, mag je ook een wens doen! haha! ik wil er graag in geloven maar heb het heksje daar gelaten..spray af en toe zelf wel wat op ;-)

een stukje verder rijden kwamen we bij een bizar gegroeide palmboom met 7 stammen uit slechts 1 wortel, wat ook de verdiensten schijnt te zijn van de heksen. ook hier een (wat jonger) jongetje die ons met hoop op een paar soles vertelde hoe een normale boom zo´n creatie als deze is gegroeid. de vormen zijn bizar, sommige stammen zijn horizontaal als een slang te zien, weer een ander is afgestompt daar waar een boom na jaren altijd weer zou moeten groeien.

na de verhalen was het tijd voor een wijntje Pisco uit Pisco, het drankje wat ze in heel Peru graag drinken. proeven met uitspugen kennen ze hier niet en het percentage is niet bepaald laag te noemen..dus ik werd nog gezelliger :-D en heb de laatste shotjes naar mijn vriendelijke reisvrind Gordon geschoven!